Kaupunkiseuduilla kannetaan suurta vastuuta Suomen ilmastotavoitteisiin pääsemisestä. Jotta kunnianhimoinen tavoite hiilineutraalisuudesta 2035 vuoteen mennessä toteutuu, kaupungeilla täytyy olla riittävät resurssit toteuttaa uusia raideliikenteen hankkeita. Siksi suurten kaupunkiseutujen MAL- eli maankäytön, asumisen ja liikenteen -sopimuksiin tulisi ohjata nykyistä enemmän valtion rahoitusta.
– Meidän tulee vastata kaupunkiseutujen tulevaisuushaasteisiin entistä pontevammin niin ilmastokysymyksissä kuin kaupunkikehityksessä. Valtion rahoituksen kasvattaminen MAL-sopimusten kautta olisi luonteva keino tukea kaupunkien asuntorakentamista ja lisätä joukkoliikennettä, painottaa kansanedustaja Eveliina Heinäluoma.
Lisätuelle on akuutti tarve erityisesti liikennesektorilla. Helsingin seudun joukkoliikenne on koronavirustilanteen seurauksena ajautunut ongelmiin. HSL:n taloustilanne on huonoissa kantimissa vähentyneiden lipputulojen vuoksi.
– HSL:n taloutta ei pidä lähteä paikkaamaan lippujen hintojen korotuksilla, joka pahimmillaan vähentäisi entisestään joukkoliikenteen käyttäjämääriä. 1,5 miljoonan asukkaan pääkaupunkiseutu tarvitseekin myös valtion tukea, jotta HSL:n talous saadaan kestävälle pohjalle, linjaa Eveliina Heinäluoma.
Keskusta ehdotti viime viikolla MAL-sopimuksista luopumista ja siirtymistä maakunnallisiin sopimuksiin. Tämä tarkoittaisi toimivaksi todetusta mallista luopumista ja sirpaleisen tukiviidakon synnyttämistä. Tämä ei ole kenenkään osapuolen kannalta järkevää.
– Toimivaa konseptia on tässä ajassa viisasta vahvistaa. Siksi ehdotan, että MAL-sopimuksien valtion rahoituksen osuutta vahvistetaan, päättää Eveliina Heinäluoma.