Nykyaikaisissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa satamia ei enää sijoiteta kantakaupunkien ytimeen. Useimmiten satamaliikenne on järjestetty kantakaupungin ulkopuolella, jolloin matkustajat pääsevät kulkemaan joukkoliikenteen voimin kantakaupunkiin ja raskas liikenne ohjataan sujuvasti valtaväylille.
Helsinki on päättänyt tiivistää kaupunkirakennetta ja ottanut viime vuosina merenrantaa asuntorakentamisen piiriin. Myös satamatoiminnot ovat joutuneet väistymään esimerkiksi Kalasatamassa uusien asuntojen tieltä. Tämä on oikea suunta – kaupunkilaisten kuuluu päästää nauttimaan merinäköalasta tavarakonttien sijaan. Kaupunkirakenteen tiivistyessä ongelmia on syntynyt erityisesti Jätkäsaaressa satamatoimintojen ja asumisen sekä liikenteen yhteensovittamisessa. Sataman kautta kulkeva rekkaliikenne sopii huonosti urbaaniin kaupunkiasumiseen.
Ongelmaan on onneksi olemassa ratkaisu. Satamatoimintojen siirtäminen Vuosaaren satamaan ja metron liikennöinnin jatkaminen Vuosaaren satamaan. Tällä hetkellä metron kiskot kulkevat jo Vuosaaren metroasemalta Vuosaaren satamaan. Satamastapuuttuu vain metroasema. Metron jatkaminen satamaan lisäisi työpaikkoja alueella. Metro pystyisi kuljettamaan isoja matkustajamääriä sujuvasti Helsingin keskustaan. Turun satama junayhteyksineen toimii tästä hyvänä esimerkkinä.
Satamatoimintojen keskittäminen Vuosaareen olisi paitsi koko kaupungin kannalta järkevä ratkaisu myös Itä-Helsingin kehittymisen osalta hyvä päätös. Matkustajat lisäisivät kiinnostusta kehittää Itä-Helsinkiä ja toisivat kaivattuja työpaikkoja itäiseen kaupunkiin.
julkaistu Helsingin Uutisissa viikovaihteessa 15.-16.6.