Tiedote
Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa on saavutettu neuvottelutulos. Kunnianhimoisen kokonaisuuden keskiössä on hiilineutraalin kaupunkiseudun luominen, jossa pääpainopisteet ovat asuntotuotannon lisääminen ja kestävät liikuntamuodot. Asunnot on tarkoitus rakentaa paikkoihin, joista on hyvät kulkuyhteydet julkisella liikenteellä, pyörällä ja kävellen.
– Sopimuksen syntyminen on merkki pääkaupunkiseudun kuntien keskinäisen yhteistyön lujittamisesta, suunnitteluyhteistyön jatkuvuudesta sekä kuntien ja valtion sitoutumisesta ehdotettuihin toimenpiteisiin. On tärkeää, että sopimuksen katse on vahvasti joukkoliikenteen tukemisessa ja alueiden eriytymisen ehkäisyssä, toteaa kansanedustaja Eveliina Heinäluoma.
Sopimuksessa esitetyt liikennehankkeet tukevat sujuvan arjen pohjaamista tulevaisuudessa yhä vahvemmin joukkoliikenteelle. Esimerkiksi Vihdintien pikaraitiotien toteuttamiseen osoitetaan valtion toimesta 105 miljoonaa euroa. Myös jo käynnissä oleva Viikin-Malmin pikaraitiotie -hankkeen yleissuunnittelun kustannuksiin valtio osallistuu jatkossa 30 prosentin osuudella.
– On myös tärkeää, että Pisararata on mukana jatkovalmistelussa. Pisara-hanke on edelleen tärkeä koko Suomelle ja sillä mahdollistetaan päärautatieaseman liikenteen pullonkaulan purkaminen viemällä Helsingin lähijunaliikenne maan alle, linjaa Heinäluoma
– Kohtuuhintaiselle asuntotuotannolle on suuri tarve ja siihen vastataan tässä sopimustuloksessa hyvin. Alueellista segregaatiota on pystyttävä ehkäisemään tehokkaasti ja vain riittävä asuntojen tuotanto on vastaus tähän, lisää Heinäluoma