Neuvottelut maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) -sopimusten päivittämiseksi ja seuraavan nelivuotiskauden toimenpiteiksi ovat alkaneet jo viime syksynä, mutta neuvottelujen etenemisestä on julkisuudessa vain niukasti tietoa. Ensi viikolla on jo juhannus, vaan kesälle kaavailtua sopua uudesta sopimuksesta ei vain kuulu, hämmästelee SDP:n kansanedustaja, ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.
Valtion ja Suomen suurimpien kaupunkien väliset MAL-sopimukset ovat tärkeä työkalu Suomen kaupunkiseutujen pitkäjänteisessä kehittämisessä.
– Sopimusten avulla asetetaan tavoitteita esimerkiksi riittävästä asunnontuotannosta ja joukkoliikenteen kehittämisestä. Varsinkin kun otetaan huomioon hallituksen erittäin lyhytnäköinen, kohtuuhintaista asumista romuttava asuntopolitiikan linja, en voi liikaa korostaa sopimusten merkitystä kasvavien kaupunkien kestävässä kehittämisessä, muistuttaa Heinäluoma.
– Tietojen mukaan Kokoomus on taipumassa perussuomalaisen liikenneministeri Lulu Ranteen tahtoon ja antamassa periksi MAL-sopimusten liikennerahojen jaossa. Aikooko kokoomus siis pettää kaupungit ja jättää kaupunkien tarvitsemat raidehankkeiden rahat myöntämättä? kysyy Heinäluoma.
Valtion puolesta MAL-sopijaosapuolina toimivia ministeriöitä ovat ympäristöministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä valtiovarainministeriö.
– Nyt tarvittaisiin avoimuutta ja ajantasaista tietoa siitä, mitä neuvotteluissa oikein kaavaillaan. Jos hallitus haluaa ohjelmansa mukaisesti tunnistaa kaupunkien roolin kasvun mahdollistajana, tulisi sen tunnustaa se perinteisesti hyvin toiminut yhteistyö, jota meillä on ollut valtion ja kaupunkiseutujen välillä, sanoo Heinäluoma.
Heinäluoma on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen MAL-sopimusneuvottelujen tilanteesta.